Školní družina tvoří ve dnech školního vyučování mezistupeň mezi výukou ve škole a výchovou v rodině. ŠD není pokračováním vyučování, má svá specifika, která ji od něj odlišují. Je místem pro regeneraci sil po vyučování a nabízí zajímavé využití volného času žáků před odchodem domů nebo do jiných zájmových aktivit. Časové rozvržení a uspořádání činnosti školní družiny se řídí požadavky psychohygieny.
Žáci jsou zde rozděleni do čtyř oddělení, kde probíhá mimoškolní výchova, která je zaměřena na rozvoj osobnosti ve vzdělávacích a výchovných oblastech - člověk a jeho svět, informační a komunikační technologie, umění a kultura. Její součást tvoří odpočinkové, rekreační a zájmové činnosti spolu s nabídkou spontánních aktivit a přípravou na vyučování.
|
|
Oběd: 11:20 - 12:00 12:15 - 12:45 13:05 - 13:30 (4. a 5. ročník)
|
|
ODPOČINKOVÉ ČINNOSTI (od 12:00 - 12:30)
|
- odstraňování únavy žáků z vyučování, relaxace (dle jejich individuálních potřeb)
- relaxační cvičení, navozování a vytváření pohody žáků
- odpočinkové a relaxační aktivity na koberci
- prohlížení obrázků, četba knih, časopisů, poslech hudby, pohádek
- stolní hry, hry s hračkami, společenské hry, hrátky se slovy, konverzace, vyprávění, kreslení, omalovánka
- hudební a hudebně-pohybové chvilky
- aktivity zaměřené na rozvoj intrapersonální inteligence (rozlišovat své vlastní pocity), sebere-flexe, sebehodnocení
|
|
ZÁJMOVÉ A REKREAČNÍ ČINNOSTI (12:30 - 15:00)
|
sportovní
|
- aktivity zaměřené na rozvoj tělesně-kinestetické inteligence
- kolektivní hry a soutěže
- tradiční i netradiční sportovní aktivity dle ročního období
- průpravná cvičení, tělovýchovné chvilky
- posilování tělesné zdatnosti
- upevňování morálních vlastností, potlačování nesportovního chování (fair-play)
- vštěpování zásad bezpečnosti a hygieny při sportovních aktivitách, vytváření kladných citových vztahů v týmu
- pohybová aktivita na čerstvém vzduchu s přihlédnutím k počasí a zdravotnímu stavu,(v tělocvičně, na hřišti, školním dvoře, v přírodě), např. běhy, honičky, skoky, přihrávky, driblování, trefování, sprinty, štafety, úkolové hry apod., dále cvičení se sportovním náčiním a nářadím, gymnastika, akrobacie, tanec, atletika, sportovní hry, kondiční cvičení, turistické vycházky, bruslení, míčové a netradiční hry, vyprávění o sportech, význam cvičení pro lidský organismus, pravidla při sportování
- tělovýchovné chvilky, míčové hry
- soutěživé hry, pohybové hry a tematické hry, tvořivé, námětové, společenské, stolní a konstruktivní hry, hry s pravidly a bez pravidel
|
přírodovědné a enviromentální
|
- aktivity zaměřené na rozvoj přírodní inteligence
- rozvoj zájmu o přírodu, sběr přírodního materiálu a jeho využití
- práce s atlasy, vyhledávání informací o živé a neživé přírodě (knihovna, PC), poznávání rostlin, stromů, zvířat
- výchova k ohleduplnému a šetrnému přístupu k přírodě, ochraně životního pro-středí, ekologie, péče o přírodu
- pozorování přírody a jejích proměn
- třídění a zpracování odpadů (sběrové akce)
- nauka o počasí
- péče o zeleň a rostliny v budově a areálu školy
- didaktické hry, kvízy, doplňovačky, projekty, motivační pohádky
|
pracovní
|
- práce s různými výtvarnými technikami, s různými druhy papíru, látek a přírodnin
- práce s odpadovými, přírodními a netradičním materiály
- modelování, hry a práce se stavebnicemi
- výzdoba školní družiny a školy
- výroba dárků
|
estetické
|
- využívání rozličných metod a prvků výtvarné, hudební, literární a dramatické výchovy
- probouzení zájmu o četbu, poslech a dramatizaci
- rozšiřování vědomostí a dovedností v oblasti kresby, malby, pracovních dovedností
- práce s přírodninami a netradičními materiály
- montáže a demontáže stavebnic
- využívání poznatků získaných ve škole, jejich aplikace v praxi
- vedení k samostatné tvořivé práci, rozvoj kreativního myšlení
- rozvoj řeči a komunikace
- ohleduplné chování, tolerance odlišností (věkových, pohlavních, rasových, …)
- hygiena, péče o zdraví, bezpečnost práce
- rozvíjení hudební, hudebně-pohybové
- poslechové, pěvecké a pantomimické činnosti, modelové situace, návštěvy a chování v kulturním zařízení, malování, hry s barvou, říkadla, básně, pranostiky, besídky
|
dopravní
|
- pravidla silničního provozu pro chodce a cyklisty, barvy semaforu
- přecházení silnic,
- poznávání dopravních značek při hrách a vycházkách
- tematické činnosti
|
Sebeobslužné činnosti (průběžně)
|
- upevňování dopravních znalostí
- dodržování zásad osobní hygieny
- seznamovaní se zásadami zdravého životního stylu
- seznamování se zásadami péče o své zdraví a vlastní zevnějšek
- péče o vlastní věci
- seznamování se zásadami první pomoci, prevence proti úrazům
- zásady stolování
- úklid pracoviště po ukončení jednotlivých činností
|
Svačina (14:30 - 15:00)
|
|
|
Příprava na vyučování (15:00 - 16:30)
|
- procvičování a upevňování probraného učiva
- čtení z čítanek, knih a časopisů
- vyhledávání nových informací (internet, PC)
- výukové programy na PC
- procvičování učiva formou didaktických a jiných her
- rozvíjení sluchového a zrakového vnímání, matematických představ, verbálního myšlení, grafomotoriky, pozornosti, paměti a řeči (např. hry s písmeny, čísly a obrázky, rozlišování, vyhledávání, skládání, hlavolamy, pexesa, domina, pracovní listy, křížovky, hádanky, recitace, říkadla, zpěv písniček, rytmické hry, vyprávění, obkreslování, dokreslování, konstruktivní a didaktické hry)
- udržování pořádku ve školní aktovce, školní družině, škole a jejím okolí
- vyhledávání informací v atlasech, časopisech, encyklopediích, slovnících
- psaní domácích úkolů - pouze po souhlasu s rodiči (vychovatelka úkoly neopravuje)
|
Volné hry (16:00 - 16:30)
|
|
|
|
Výchovné a vzdělávací činnosti probíhají formou her, řízených vychovatekou. Při své práci se snažíme utvářet klíčové kompetence a to jsou:
|
- kompetence k učení,
- kompetence k řešení problémů,
- kompetence komunikativní,
- kompetence sociální a interpersonální,
- kompetence činnostní a občanská,
- kompetence k trávení volného času
|
|
O zařazení žáků do ŠD rozhoduje ředitel školy. Jejich přihlašování a odhlašování je prováděno na základě řádně vyplněné závazné přihlášky. V době letních prázdnin se provoz školní družiny nezajišťuje.
V době vedlejších prázdnin (podzimní, zimní, pololetní, jarní, velikonoční) je družina otevřena podle potřeb rodičů na základě písemné přihlášky. Provoz školní družiny o vedlejších prázdninách je zajištěn při minimálním počtu 10 dětí, a to od 8:00 do 14:00 hodin, bez stravování.
Poslední den školního roku je provoz školní družiny do 9:30 hodin.
Školní družina se nachází v přízemí budovy školy. Provoz je zajištěn od 6:30 hodin do 7:20 hodin a po skončení vyučování od 11:20 hod.
do 16:30 hodin.
Kapacita školní družiny je 120 žáků.
Školní družina je součástí Základní školy a Mateřské školy Cerhovice. Navštěvují ji žáci I. stupně.
Činnost naší školní družiny vychází ze ŠVP pro zájmové vzdělávání a skládá se z několika vzdělávacích a výchovných oblastí. Téma každé z nich se prolíná všemi činnostmi, tvořícími náplň ŠD.
|