Naše
škola zorganizovala ve dnech 9. a 10. května netradiční projektovou výuku.
Jejím tématem byla Retro doba. Cílem bylo přiblížit žákům druhého stupně co
nejplastičtěji reálie z doby totalitního režimu. Tuto krajně neblahou
etapu československé a české historie znají dnešní děti a dospívající jen
mlhavě: je pro ně již něčím stejně vzdáleným jako třicetiletá válka. Ani doma
se jim nedostává více než jen kusých informací od prarodičů, pokud žijí –
rodiče ji už z přímé zkušenosti nepamatují. Výhodou bylo, že dva
z našich učitelů, Jan Zapach a Jiří Kostečka, zakusili „vládu jedné
strany“ již od věku dospívajících, a mohli tedy podávat zasvěcené informace
přímých pamětníků.
Jak akce probíhala?
První den, ve čtvrtek, se žáci rozdělili do šesti skupin po zhruba 15 účastnících. Dbalo se přitom na to, aby skupiny byly věkově smíšené, tj. byli v nich „namícháni“ žáci od šesté až po devátou třídu. Postupně každá skupina procházela vždy každou ze šesti vyučovacích hodin stanoviště (tj. učebny), kde se probíralo jedno z určených témat. Zaměřili jsme se zejména na období šedesátých, sedmdesátých a osmdesátých let, k nimž měli učitelé dostatek autentických dobových materiálů. Témata byla zvolena takto: 1. Kultura a móda; 2. Vaření; 3. Cestování; 4. Vzdělávání; 5. Peníze; 6. Emigrace.
V první
části hodiny podali učitelé – oblečeni v dobové retrokostýmy –
obecnější charakteristiku daného tematického okruhu. Například v tématu Cestování
se dozvěděli žáci, jak obtížné bylo vycestovat do tzv. kapitalistické ciziny:
uslyšeli termíny jako tvrdá měna, tuzexové bony, devizový
příslib, výjezdní doložka, žádost o pas, vízum. Žáci viděli
reálné dobové dokumenty: občanský průkaz, cestovní pas, vojenskou knížku,
vysokoškolský index. V druhé části hodiny následovaly nejrůznější aktivity
žáků podle zadání učitelů.
Druhý den,
v pátek, dostali žáci za úkol navázat na informace z předchozího dne.
Každá skupina se rozdělila na trojice či čtveřice žáků a ty vytvářely na zadání
učitelů a za jejich pomoci různé výstupy: video, novinový článek, lapbook,
interview s učiteli, instagram či prezentace. Svoji práci pak žáci během
poslední hodiny postupně prezentovali před ostatními členy skupiny. Dodejme, že
předposlední páteční hodina byla oddychová: hrály se hry populární
v šedesátých až osmdesátých letech, jako např. halma, Kloboučku, hop!,
mlýn, ale i nadčasové, jako šachy či piškvorky.
Po oba dny podmalovávala aktivity retrohudba. Žáci tak slyšeli české hity šedesátých let v podání Karla Gotta, Marty Kubišové, Václava Neckáře a dalších interpretů; též písně skupin Beatles, ABBA, Boney M aj.
Podle ohlasů
z řad žáků se oba projektové dny skutečně vydařily. Z pohledu učitelů
pak byl splněn hlavní cíl celé akce: totiž nenásilně budovat a udržovat u mladé
generace povědomí o historické kontinuitě osudů naší země a našeho národa. A
připomenout jim, že svoboda, kterou dnes máme, není samozřejmostí. A že je
bohužel dost křehká.
Retro den Sefzig.pdf | Stáhnout |
Socialismus Tauš.pdf | Stáhnout |
socializmus.mp4
video-totalita.mp4
Dnes je 1. května 2025
a svátek má ...svátek práce.
Základní škola a Mateřská škola Cerhovice, okres Beroun
Na Dražkách 217, 267 61 Cerhovice | |
IČ: 75034590 | |
724 510 613 | |
311 577 542 | |
zscerhovice@zscerhovice.net | |
w4umb6x |